Saturday, December 29, 2018

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Apa yang saya dapat rumuskan mengenai tajuk bab 1 iaitu Sosiologi dan Pembelajaran ialah  Sosiologi bermaksud ilmu disiplin intelektual yang khusus yang mengenai hubungan sosial manusia pada umumnya. Selain itu, Perilaku manusia yang berkaitan dengan struktur-struktur kemasyarakatan dan kebudayaan yang dimiliki, dibahagi, dan ditunjang bersama (Sosiologi Teks Pengantar dan Terapan, hlm 3). 

Seterusnya ialah Definisi Pembelajaran iaitu s
uatu perubahan dalaman diri seseorang, pembentukan perkaitan- perkaitan baharu, ataupun potensi-potensi untuk tindak balas yang baharu (Teori-teori Pembelajaran, hlm 5).

Perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat serta pembentukan sikap kepercayaan (Komunikasi dalam pengajaran dan kepemimpinan pendidikan, hlm 69). -Pendek kata, pembelajaran bermaksud 

proses untuk belajar.

Sosiologi dan pendidikan bermaksud sosiologi melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas. Pendidikan dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial.Justeru, pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat.Masyarakat sangat berkaitrapat dengan sosiologi. Oleh yang demikian, pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain.


Seterusnya, sosiologi mempunyai fungsi yang sangat penting dalam pendidikan iaitu mampu melahirkan masyarakat yang seimbang. Selain itu, sosiologi penting dalam pendidikan kerana bidang ini mempunyai ciri-ciri sains iaitu sistematik dan saintifik. Dalam kalangan masyarakat juga sosiologi berperananan  menghubungkan dan  membentuk jalinan yang melahirkan pelbagai fenomena sosial.



LINK1:https://drive.google.com/file/d/18i8PVczzxW-467282e2_FsSeGHCrVord/view?usp=sharing












No comments:

Post a Comment

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk pengurusan pelbagai upaya ialah secara keseluruhannya,  pelajar-pelajar pelagai upaya memerluka...