Saturday, December 29, 2018

PENGURUSAN DISIPLIN

Apa yang saya dapat rumuskan daripada tajuk pengurusan disiplin ialah pengurusan disiplin pelajar adalah penting untuk melahirkan pelajar yang berkualiti dan bersahsiah tinggi. Hal ini kerana, peribadi individu pada masa hadapan akan dilihat pada zaman pembelajarannya. Sekiranya guru tidak memainkan peranan untuk membentuk jati diri yang positif ke dalam diri pelajar, pelajar akan cenderung untuk berkelakuan negatif dan mereka akan terbiasa dengan peribadi sebegitu. Pelajar juga mempuyai tahap keupayaan yang berbeza-beza. Oleh itu, guru perlu menggunakan teknik modifikasi yang berbeza kepada pelajar berdasarkan tahap pelajar tersebut. Guru perlu memahami keperluan pelajar dan melakukan hukuman bersesuaian dengan tahap kemampuan pelajar.


Pengurusan tingkah laku dan disiplin ini amatlah penting dititikberatkan oleh guru-guru. Hal ini kerana, dengan adanya pengurusan seperti ini, masalah disiplin di kalangan pelajar sekolah dapat diatasi seterusnya dapat mengelakkan kejadian-kejadian yang tidak diingini berlaku seperti gejala buli, merokok, ponteng, dan sebagainya. Selain itu, ibubapa juga berperanan penting dalam membentuk pelajar ke arah yang lebih baik. Hal ini kerana, tingkah laku pelajar adalah datang dari apa yang berlaku di rumah. Justeru itu, ibubapa harus menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak. Keluarga yang harmoni dapat melahirkan pelajar yang berdisiplin dan baik tingkah laku.



LINK 1 : https://drive.google.com/file/d/1OPF8VV9Ih0TFc7ELSJQ7lUPO3NQ1sQX3/view?usp=sharing

No comments:

Post a Comment

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk pengurusan pelbagai upaya ialah secara keseluruhannya,  pelajar-pelajar pelagai upaya memerluka...