Saturday, December 29, 2018

PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN


Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk pengurusan bimbingan dan penasihatan ialah peranan unit kaunseling dan bimbingan di sekolah terutamanya kaunselor sekolah penting bagi meningkatkan pembangunan akademik, sahsiah, kerjaya dan kesediaan diri pelajar. Penasihatan murid melalui unit bimbingan dan kaunseling harus dikekalkan dalam membantu pelajar-pelajar dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan. Kaedah ini dikenalpasti sebagai satu usaha untuk membangunkan diri pelajar secara menyeluruh dan sebagai tujuan untuk meningkatkan pencapaian akademik pelajar serta motivasi pelajar.

Dengan ini, jelaslah bahawa bimbingan, kaunseling, penasihatan dan mentoring merupakan teknik-teknik yang boleh digunakan untuk membantu murid – murid dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan seharian. Langkah yang berbeza ini bertepatan kerana setiap individu mempunyai masalah konflik dan matlamat yang tersendiri. Kaedah pendektan yang berbeza ini harus diwujudkan agar mereka dapat menyedari kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang diri mereka dan agar pencapaian mereka dapat dipertingkatkan.


LINK 1 : https://drive.google.com/file/d/1Z_fJL6xeJgZcMLkSprst5KPOcZxQ2SLt/view?usp=sharing


No comments:

Post a Comment

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk pengurusan pelbagai upaya ialah secara keseluruhannya,  pelajar-pelajar pelagai upaya memerluka...