Saturday, December 29, 2018

BAB 8 : STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN



Apa yang saya dapat rumuskan daripada bab 8 iaitu strategi mengurus bilik pembelajaran ialah 

 strategi pengurusan biik pembelajaran memainkan peranan penting dari segi interaksi antara kedua-dua pihak iaitu antara guru dan pelajar. Hal ini demikian, untuk mewujudkan bilik pembelajaran yang baik dan selesa untuk pelajar meneruskan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan gembira dan seterusnya dapat mengawal tingkah laku pelajar daripada melakukan perkara-perkara yang melanggar peraturan serta membina insan yang cemerlang.



Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal bilik darjah, interaksi dalam bilik darjah dan mengurus iklim pembelajaran yang positif. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan. Pengurusan bilik pembelajaran yang baik tidak akan berlaku tanpa perancangan. Jelaslah bahawa pengurusan bilik darjah merupakan tugas penting yang memerlukan pengetahuan, kemahiran, kesabaran dan komitmen yang optimem bagi memperoleh kesan yang maksimum. Harus diingat bahawa guru perlu mendapatkan maklumat yang secukupnya tentang bilik darjah dan pelajar-pelajarnya terlebih dahulu sebelum menjejakkan diri buat kali pertama ke dalam bilik darjah berkenaan.



Guru yang berwibawa sentiasa berfikir kaedah bagi mencapai pengurusan bilik darjah yang cemerlang, diantara perkara utama yang harus dipandang berat ialah memahami amanah yang diberikan padanya dalam kerjayanya sebagai pendidik.




No comments:

Post a Comment

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk pengurusan pelbagai upaya ialah secara keseluruhannya,  pelajar-pelajar pelagai upaya memerluka...