Apa yang saya dapat rumuskan daripada bab 8 iaitu strategi mengurus bilik pembelajaran ialah
strategi pengurusan biik pembelajaran memainkan peranan penting dari segi
interaksi antara kedua-dua pihak iaitu antara guru dan pelajar. Hal ini
demikian, untuk mewujudkan bilik pembelajaran yang baik dan selesa untuk
pelajar meneruskan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan gembira dan
seterusnya dapat mengawal tingkah laku pelajar daripada melakukan
perkara-perkara yang melanggar peraturan serta membina insan yang cemerlang.
Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan
tiga aspek penting seperti unsur fizikal bilik darjah, interaksi dalam bilik darjah dan mengurus
iklim pembelajaran yang positif. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi
memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi
pembelajaran yang ingin disampaikan. Pengurusan bilik pembelajaran yang baik tidak akan
berlaku tanpa perancangan. Jelaslah bahawa pengurusan bilik darjah merupakan tugas penting
yang memerlukan pengetahuan, kemahiran, kesabaran dan komitmen yang optimem bagi
memperoleh kesan yang maksimum. Harus diingat bahawa guru perlu mendapatkan
maklumat yang secukupnya tentang bilik darjah dan pelajar-pelajarnya terlebih dahulu
sebelum menjejakkan diri buat kali pertama ke dalam bilik darjah berkenaan.
Guru yang berwibawa sentiasa berfikir kaedah bagi mencapai pengurusan bilik darjah
yang cemerlang, diantara perkara utama yang harus dipandang berat ialah memahami amanah
yang diberikan padanya dalam kerjayanya sebagai pendidik.
No comments:
Post a Comment