Saturday, December 29, 2018

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER PEMBELAJARAN




Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk bab 6 iaitu pengurusan sumber ialah pengurusan sumber amatlah penting dalam kehidupan manusia. Hal ini demikian, pusat sumber merupakan sumber yang sesuai digunakan oleh para pelajar untuk membuat rujukan atau mencari maklumat di samping menambah ilmu yang sedia ada untuk menjadi insan yang cemerlang dan maju seiring dengan kemajuan negara yag sedang membangun kini.




Saya juga dapat simpulkan bahawa bahawa pengurusan sumber adalah sangat penting kepada organisasi dan pentadbiran di sekolah. Tanpa pengurusan sumber yang mantap, sekolah tersebut akan kekurangan informasi yang ingin disampaikan kepada pelajar di sekolah tersebut terutama sekali di dalam subjek asas yang diajar di sekolah seperti Bahasa Melayu dan Sejarah. Selain itu, tanpa bantuan kemudahan sumber di pusat sumber, pelajar tidak akan mempunyai cara pembelanjaran yang lain selain mendengar guru di kelas. Perkara ini adalah sangat penting kerana pelajar perlu menerima input daripada pelbagai sumber yang berlainan seperti buku teks, buku rujukan dan rujukan di internet. Hal ini adalah untuk mengelakkan pelajar terlalu bergantung kepada guru mereka. Oleh itu, dengan adanya pengurusan sumber yang baik, pelajar dapat menerima informasi berkenaan pembelajaran mereka daripada pelbagai sumber yang boleh dipercayai.


LINK 1 : https://drive.google.com/file/d/1cZpeIVykRd225gEwFdefQpAbytl6UKml/view?usp=sharing

No comments:

Post a Comment

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk pengurusan pelbagai upaya ialah secara keseluruhannya,  pelajar-pelajar pelagai upaya memerluka...