Saturday, December 29, 2018

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI SEKOLAH


Apa yang saya dapat rumuskan daripada bab 4 iaitu kepimpinan dan oraganisasi sekolah ialah kepimpinan dapat dijelaskan sebagai satu proses mempengaruhi ke atas kumpulan dalam situasi dan masa yang khusus yang dapat merangsang ahli-ahli untuk berusaha secara rela hati bagi mencapai matlamat bersama. Kepimpinan yang cekap dan berkesan boleh menentukan maju mundurnya sesebuah organisasi (Gribben, 2010). 



Kepimpinan sering dikaitkan dengan prestasi sesebuah organisasi, justeru bidang kuasa dan kebertanggungjawaban besar telah digalas pihak kepemimpinan. Kepimpinan memberi impak yang positif kepada kejayaan organisasi. Di dalam organisasi ada ahli-ahli yang menyokong pemimpinnya. Pengetua berperanan sebagai pemimpin dan guru ada peranannya yang tersendiri.


Di dalam kepimpinan sekolah, pengetua menduduki jawatan paling tinggi dan berhak memberi arahan kepada pegawai bawahannya iaitu guru. Pengetua juga membentuk budaya seorang pelajar. Kepimpinan seorang guru dilihat melalui pengajaran iaitu membimbing murid, mentadbir dan mengurus, menjadi pemudah cara, perancang, pengelola,inonator, penilai, pembentuk akhlak murid dan sentiasa perlu berhubung dengan masyarakat atau komuniti.



Secara kesimpulannya, organisasi yang ditubuhkan dalam sesebuah sekolah memainkan peranan yang penting. Guru yang mempunyai jawatan tinggi telah memberi pendedahan berkaitan dengan gaya kepimpinan yang boleh diterapkan dalam sesebuah organisasi. Organisasi yang terdapat di sekolah ialah pengetua, penolong-penolong kanan, guru dan murid-murid.


LINK 1 : https://drive.google.com/file/d/1rQ5OFQ4A2t4qjf44CWQwVr2xHUlAYvlV/view?usp=sharing


No comments:

Post a Comment

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

Apa yang dapat saya rumuskan daripada tajuk pengurusan pelbagai upaya ialah secara keseluruhannya,  pelajar-pelajar pelagai upaya memerluka...